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The rise of the creative class
and how it's transforming work, leisure, community and everyday life
VerfasserIn: Florida, Richard L.
Verfasserangabe: Richard Florida
Jahr: 2004
Verlag: New York, NY, Basic Books
Mediengruppe: Buch
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 Vorbestellen Zweigstelle: 07., Urban-Loritz-Pl. 2a Standorte: GW.AP FS.E Flor / College 6e - Wirtschaft Status: Verfügbar Frist: Vorbestellungen: 0
Inhalt
A maverick economist looks at the growing influence of today's newest "Creative Class" and offers innovative and practical lessons for business and workers. Many writers have commented on the massive social changes of the past few decades, but most of them have treated these shifts as something imposed on us, by technology or the marketplace. This is wrong, says Richard Florida: we've chosen to alter our values, work, and lifestyle, and for good economic reasons. Why have we done this?Florida finds the answer in the rise of a new social class. Like other classes, its basis is economic. Just as the feudal aristocracy derived its identity and values from its hereditary control of land and people, and the bourgeoisie derived its identity and values from its role as merchants of goods, the Creative Class derives its identity and values from its role as purveyors of creativity. When we see ourselves as "creative," our self-image affects the choices we make in every area of our lives. Based on a massive body of research, The Rise of the Creative Class chronicles the ongoing sea-change in people's choices and attitudes, and shows not only what's happening but also how it stems from a fundamental economic change. The Creative Class now comprises nearly forty million Americans, or more than 25 per cent of all employed people. The choices these people make have already had a huge economic impact, and in the future they will determine how the workplace is organized, what companies will prosper or go bankrupt, and even which cities will thrive or wither.
"Der amerikanische Soziologe Richard Florida hat in 2002 ein viel beachtetes Buch über die kreative Klasse veröffentlicht. Seine These lautet, dass sich entwickelte Länder heute in der Phase der sogenannten Kreativ-ökonomie befinden oder in diese kommen, in der Kreativität einen wichtigen und immer größer werdenden Anteil der ökonomischen Ressourcen darstellt. Die Leistungsfähigkeit eines Wirtschaftsraumes hängt nach Florida in zunehmendem Maße davon ab, wie es ihm gelingt, kreative Köpfe anzulocken. Dabei spielen nicht Länder eine Rolle sondern eher Regionen oder Städte. Er zeichnet damit einen Gegenentwurf zu “The world is flat”, indem er behauptet, dass besonders heute im Zeitalter des Internets und der örtlichen Unabhängigkeit gerade Orte und bestimmte kreative Zentren eine entscheidende Rolle spielen. Nach Florida ist es nicht egal, wo auf der Welt man sich befindet, die moderne Kommunikation und das scheinbare Kleinerwerden der Welt sind nicht genug. Kreative Köpfe ziehen dort hin, wo sie dass für sie beste Umfeld finden und andere Kreative treffen. Beispiele für solche Zentren sind das Silicon Valley, London, Paris und Tokyo. [...]" (Quelle: www.coworking-news.de)
Details
VerfasserIn: Florida, Richard L.
VerfasserInnenangabe: Richard Florida
Jahr: 2004
Verlag: New York, NY, Basic Books
Systematik: GW.AP, FS.E
Interessenkreis: Sprache: Englisch
ISBN: 0-465-02477-7
2. ISBN: 978-0-465-02476-6
Beschreibung: 1. publ. in paperback, XXX, 434 S. : graph. Darst.
Sprache: eng
Mediengruppe: Buch